Cara Reset Sensor EOT Beat Fi

Cara Reset Sensor EOT Beat Fi - Injection adalah teknologi baru yang disertakan dalam motor dengan mencampurkan udara dan bahan bakar dalam kenderaan bermotor, untuk menghasilkan pembakaran yang lengkap. Sistem suntikan memerlukan alat yang disebut penyuntik, penyuntik ini bertanggungjawab untuk membekalkan campuran bahan bakar udara. Kehadiran penyuntik ini secara automatik menghilangkan sistem karburator yang boleh digunakan oleh motor sebelum tahun 2005.

Pada motosikal suntikan, jika ada kerosakan pada komponen sensor, ada lampu pemberitahuan atau Lampu Indikator Kerusakan (MIL). Lampu umumnya berwarna kuning dengan gambar mesin atau sering disebut lampu Check Engine, yang terletak di speedometer. Sekiranya terdapat masalah dengan sistem suntikan, lampu akan menyala. Ini menunjukkan bahawa ada masalah dengan sistem PGM-FI dan lampu MIL akan menyala berterusan selagi motor belum diperbaiki.


Kerosakan pada sensor MAP (Manifold Absolute Pressure) dan tahap vakum dalam manifold pengambilan tidak stabil. Cara Reset Sensor EOT Beat Fi MAP sendiri dipasang untuk mengesan jumlah udara yang mengalir ke dalam mesin dengan mengesan perubahan tekanan pada manifold pengambilan. Oleh itu, apabila elektrik mengalir melalui perintang yang berubah-ubah, voltan berubah berdasarkan tekanan yang dikesan dan voltan yang dihasilkan digunakan sebagai isyarat output dari MAP. Sementara ECM menerima isyarat output dari sensor sebagai voltan berubah.

Kelipan ini mengesan sensor Idle Air Control Vaalve (IACV) yang rosak. IACV mengatur jumlah aliran udara pada kecepatan pegun, pengaturannya melalui injap pendikit dengan mengoperasikan slaid injap sesuai dengan isyarat input dari ECM untuk menjaga kelajuan pegun mesin yang ditentukan oleh standard. Berkedip ini mengesan bahawa Sensor Bank Angle pada motosikal anda mempunyai masalah. Tugas Bank Angle Sensor adalah memberikan sensor kedudukan motor ketika kemalangan berlaku. Sekiranya motor dijatuhkan, ia akan secara automatik memotong operasi PGM-FI dan enjin akan mati. Kerana penyuntik, pam bahan bakar dan gegelung pencucuhan dimatikan oleh sensor.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Ciri Ciri Sinkromes Rusak

Cara Setting Pilot Jet dan Main Jet Karburator

Cara Mengatasi Motor Ngebul Tanpa Bongkar Mesin